آونلیق

بخش کندوان میانه

بخش کندوان میانه

برگزاری جشنواره نان وغذای محلی دراونلیق

حضور فرماندار وبخشدار در جشنواره اونلیق
بخش کندوان

شهرستان میانه بخش کندوان

بخشدار کندوان میانه گفت: شهرستان میانه از جمله بخش کندوان از مهمترین مناطق ایران از نظر تنوع گیاهی و گیاهان دارویی است.

محمود زرین در جلسه ای با حضور سرمایه گذاران از استان زنجان و تهران در زمینه گردشگری وبسته بندی گیاهان دارویی ضمن خوش آمدگویی،

زمینه ها و فرصتهای سرمایه گذاری بخش در زمینه گردشگری، صنعتی  و کشاورزی را برای حاضرین بیان کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان میانه بویژه بخش کندوان از نظر پوشش گیاهی و تنوع آن در جایگاه ویژه ای قرار دارد گفت:  شهرستان میانه و

بخش کندوان دارای انواع و اقسام گیاهان خودرو می‌باشد که کاربردهای فراوان دارویی و غذایی دارد.

زرین  با دعوت از سرمایه گذاران حاضر،  از ناحیه صنعتی شهر ترک وهمچنین سدهای روستای آونلیق وکزرج جهت واگذاری به سرمایه گذاران بازدید نمودند.

 
میانه

بخش کندوان و موقعیت جغرافیایی آن:

بخش کنـدوان از بخشهای شهرستان میـانه می باشـد کـه قدمت هزاران ساله دارد . ایـن بخـش از شمـال به سـراب، از شمالشرقی به اردبیـل، از شرق به خلخال و از جنوب و غرب به شهرستان میانه محدود است .

مرکـز این بخش ، شهـر تـرک است کـه در آن مسجد خارق العاده سنگی خود یکی از افتخارات و میراث ملی را در اختیار دارد .

بخـش کنـدوان بـا 1244 کیلـومتـر مـربـع مساحـت، 22 درصـد از خـاک شهرستان را شامـل می شـود . ایـن بخـش از سـه دهستـان به نامهـای کنـدوان به مرکزیت ترک ، گرمه شمالی و تیرچایی تشکیل می شود . جغـرافیای استثنایی و منحصر به فـرد بخش کندوان سبب شده است که یکـی از دیدنـی ترین نقـاط طبیعـی کشـور باشـد کـه متأسفانه روی این موضـوع کـاری نشده است . حتـی خیلی از مـردم میـانـه نیز از این نقاط تماشائـی دیـدن نکرده اند . این منطقـه اگر از نقـاط مشهوری چون جاده هراز دیدنی تر نباشد ، لااقل کمتر نیست .

از رودخانه های معروف بخش کندوان می توان به گرگه چای ، گرمه چای ، کلامرز چای ، ایشله چای اشـاره نمود . از چشمـه هـای آن می تـوان به چشمه گبره ، تراب خان سو ، چهل چشمه ، زمزم ، جوغاتای ، گول بلاغی ، آغ بولاق و ائیوره اشاره داشت .

از کـوههـای آن بـه رشتـه کـوه بـوزقـوش و کوه 2560 متـری چینیر و از دره هـای آن به داشلی دره ، نـرگیز دره ، دره بـولاق ، قیشـلاق ، اوزون دره ، ساری دره ، خوبستان ، الکچی ، آغیل ، ارده کلان ، نای دره و تیله نی دره می توان اشاره کرد .

زبان تمام آبادیهای بخش ، ترکی و مذهبشان شیعه اثنی عشری است .

 

مسجد سنگی:

ایـن بنـا از آثار بسیـار مهـم ایـران اسـت کـه شگفتیهای منحصر به فردی دارد . شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در آن به کار رفتـه است ، باستـان شناسان را به تحیر واداشته است و در عیـن حـال تاریـخ درخشـان هنـر معمـاری اسلامـی را در قرون گذشته به تماشای علاقه مندان می گذارد . بنای مسجـد و نمـای بیرونی آن ، همه یکپارچه از سنگ ساخته شده است . کنده کاریهـای باشکوه و کتیبه های زیبای آن که به خط زیبـای نستعلیق تزیین شـده ، موضوع دیگـری است که حکایت از دقت، نبوغ و ظریفکاری معماران مسلمان آن دوران دارد .

 

مقبره امام زاده محمد کندوان:

از فرزندان گرامی حضرت امام جعفر صادق(ع) بوده، که وجود چنین مقبره در این بخش بیانگر اعتقادات و فرهنگ مردم منطقه و ارادت خالصانه مردم به ائمه معصومین می باشد.

 

مشاهیر بخش کندوان: 
 حبیب ساهر ـ شاعر مقاومت
 میرزا مسعود انصاری گرمرودی ـ وزیر امور خارجه ایران کبیر
 میرزا سعید خان گرمرودی (موتمن الملک) ـ وزیر امور خارجه ایران کبیر
 میرزا فتاح خان گرمرودی ـ مشاور دربار در دوره قاجار
 آیت الله سید احمد حسینی ـ مرجع تقلید
 آیت الله العظمی شبیری زنجانی ـ مرجع تقلید
 آیت الله محمدباقر ملکی میانجی ـ فقیه
 آیت اله سید جعفر میرعظیمی ـ عالم و پژوهشگر
 آیت اله سید واسع کاظمی ـ مرجع تقلید
 آیت اله سید موسی کاظمی ـ مرجع تقلید

گالری تصاویر از هم روستایی عزیزمون عباس بیرامی
مشاهده تصاویر بیشتر 

انتشارات کاربران

درباره قافلانکوه

قافلان کوه، کوه جوانی است که در دوران سوم زمین شناسی به علت فشارهای زیر زمینی به وجود آمده است 

این کوه به علت واقع شدن در جنوب و جنوب خاوری میانه و هم چنین جریان داشتن رود قزل اوزن در خاور آن دارای اهمیت ویژه ای است .

این کوه با ارتفاع ۱۵۳۵ متر در محدوده شهرستان میانه بخش مرکزی ، دهستان قافلان کوه باختری و در نه کیلومتری جنوب خاوری مرکز شهرستان میانه واقع شده است .

دهستان تیرچائی 

دهستان تيرچايي ‌به مركزيت روستاي ايشلق مشتمل بر 34 روستا، مزرعه و مكان به شرح زير. 1 ـ ايشلق، 2 ـ شركت آربل، 3 ـ قهوه‌خانه اونليق4 ـ اونليق5 ـ چنار6 ـ خواجه ده

7 ـ نقلان8 ـ کلاله، 9 ـ ونجان، 10 ـ كسلان، 11 ـ شيویار12 -‌گاوليق، 13 ـ ديشاب قوعلي ده، 14 ـ ديشاب، 15 ـ چهارديوار 16 ـ بالسين، 17 ـ ايورق، 18 ـ خليفه‌لو، 19 ـ چرن 20 ـ قشلاق سلماني

21 ـ قشلاق‌سوپر گلي، 22 ـ تجره رود 23 ـ قشلاق موسي‌بيك 24 ـ نقاآباد 25 ـ زاويه، 26 ـ كه 27 ـ برنجق، 28 ـ آغچه قشلاق 29 ـ بيان‌لو 30 ـ كودلر 31 -‌پيردرسي 32 ـ خان يوردي 33 ـ شريف يوردي 34 ـ خان گروسي

 

اب وهوای اونلیق

مدیر وبلاگ

مشغول شدن به علایق فردی خودش یک امتیاز مثبت در زندگی است. از کودکی مشغول انجام و یادگیری هرآنچه که دوست داشتم شدم؛ چندسالی است که هنر و دنیای رنگارنگ IT بخشی از علایق و کار من بوده است. اما اکنون اینجا هستم تا هم خود یادبگیرم و هم برای شما بنویسم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا