Avenliq
آونلیق

برخی رسانه های مخرب و بدون مجوز در میانه باید کنترل شود

رسانه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و بستری را برای ارتباط، اشتراک‌گذاری اطلاعات و باخبر شدن از رویدادهای جاری در اختیار ما قرار می‌دهند.

با این حال، ظهور رسانه ­های اجتماعی هم­چنین به گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی منجر شده است که می­تواند عواقب جدی در دنیای واقعی داشته باشد.

از دست‌کاری سیاسی و آزار اینترنتی گرفته تا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و مسایل مربوط به سلامتی و صحت، اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای آشکار شده است، که این اطلاعات هم‌واره به گونه­ نادرست یا گمراه­ کننده به شکل اخبار واقعی ارایه می­شود.

این پدیده به دلیل قدرت ‌تاثیرگذاری بر افکار عمومی، اختلاف افگنی و آسیب رساندن، به یک نگرانی قابل توجه برای افراد، سازمان­ها و دولت­ها تبدیل شده است.

درک ماهیت اخبار جعلی و ‌تاثیر آن بر جامعه برای مبارزه موثر با انتشار آن بسیار مهم است. همان‌طور که رسانه­ های اجتماعی به تکامل خود ادامه می­دهند، مهم است که خطرات را درک کرده و اقداماتی را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست انجام داده و از خود و جوامع خود محافظت کنیم.

حال باید فهمید دلایل انتشار اطلاعات و اخبار نادرست از سوی برخی افراد یا رسانه ها چیست؟

دلایل مختلف برای انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در رسانه­ های اجتماعی وجود دارد.

اولاً، سهولت اشتراک‌گذاری اطلاعات در پلت­فرم‌های رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود که اطلاعات نادرست به سرعت ویروسی شوند.

ثانیاً، برخی افراد یا گروه‌ها عمداً اخبار جعلی را برای پیش‌برد منافع شخصی، سیاسی یا مالی خود ایجاد و به اشتراک می‌گذارند.

ثالثاً، فقدان مکانیزم‌های راستی‌آزمایی در پلت­فارم‌های رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهد تا اطلاعات نادرست بدون کنترول منتشر شود.

از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می­توان برای موارد ذیل استفاده کرد:

احساس گرایی: اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می­تواند هیجان‌انگیز و جلب توجه کند که می‌تواند باعث افزایش تعامل و ایجاد کلیک، لایک، اشتراک­ گذاری و نظرات بیش‌تر شود.

برنامه­ های سیاسی: از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می­توان برای پیش‌برد برنامه ­های سیاسی، با انتشار اطلاعات نادرست که از یک حزب سیاسی یا نامزد خاص حمایت می­کند، استفاده کرد.

سود مالی: از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می­توان برای ایجاد درآمد، با جذب ترافیک به وبسایت‌ها یا صفحات رسانه ­های اجتماعی که دارای تبلیغات یا محتوای سپانسر‌شده هستند، استفاده کرد

باورهای ایدیولوژیک: اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می­تواند توسط افراد یا گروه‌هایی که دارای اعتقادات ایدیولوژیک قوی استند منتشر شود، حتی اگر اطلاعات توسط حقایق یا شواهد پشتیبانی نشود.

نیت مخرب: اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را می­توان به قصد آسیب رساندن یا ایجاد هرج و مرج، از طریق انتشار شایعات یا ادعاهای نادرست در مورد افراد یا گروه‌ها منتشر کرد.

Avenliqi

کاربر سایت

نویسنده این مطلب در وبسایت صدای آونلیق

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

برخی از رسانه ها واقعا مخرب و آزار دهنده هستند

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

Ok

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید